يعني ايه NFT

مؤخراً بدأنا نسمع المصطلح ده كتير NFT  و يكفي اني أقولك ان نمو سوق ال NFTs  في آخر 5 سنين  وصل ل 700%  بحجم سوق أكثر  من 10 مليار دولار في  2021  و متوقع ليه نمو أكثر في السنوات القادمة .

 كثير مننا عارف ان ال NFTs مرتبطة بالعملات الرقمية المشفرة، بس مش واضح بالظبط هي عبارة عن ايه ؟

النهاردة هحاول أوضح الموضوع بأبسط طريقة ممكنة.


معنى NFT

NFT = Non Fungible Token
الرموز الغير قابلة للإستبدال

ممكن نعتبرها شكل من أشكال العملة الرقمية اللي ليها قيمة معينة  و لكن فيه فرق جوهري بينها و بين أي عملة رقمية و هي انها Non Fungible – يعني ايه ؟

أول حاجة لازم نعرف يعني ايه Fungible –   قابلة للإستبدال

دي خاصية موجودة في النقود العادية، لو معاك ورقة ب 20 دولار تقدر تستبدلها من أي حد بورقتين كل واحدة ب10 دولار و تبقى نفس القيمة بالظبط، و كمان تقدر تستبدلها ب 400 جنيه مصري تقريباً و يبقوا نفس القيمة بدون خلاف، نفس الفكرة في سبائك الذهب برضه.

ال NFT  مش كدة، ال   NFT  هي أصول غير قابلة للإستبدال يعني ليها قيمة بس قيمة مميزة و مختلفة يعني ال NFT  اللي بيمتلكه تامر قيمته غير ال NFT  اللي بيمتلكه رامي غير اللي بتمتلكه مروة ، كل واحد بيقيّم ال NFT  الخاص بيه بقيمة مختلفة و مانقدرش نبدل مابينهم كأنهم نفس الحاجة بالظبط، زي مثلاً القطع و اللوحات الفنية هي كلها قطع فنيه بس كل قطعة مميزة و مختلفة عن الأخرى في القيمة

يعني ال NFT  مش عملة رقمية بالمعنى التقليدي ( رغم اعتمادها على نفس التقنية كما سنرى لاحقاً) هو أقرب لكونه Digital Asset –  أصول رقمية لها قيمة محددة و بتختلف القيمة حسب الطلب عليها.
و أشهر شكل ليها حالياً هي الصور الرقمية.


يعني معظم الوقت حضرتك فعلياً في الأساس بتشتري صورة رقمية مش أكثر …طيب ايه الجديد في كدة و ليه ساعات بنشوف أسعار خيالية لصور عادية.

Money is fungible


الاختلاف ما بين ال NFT  و أي صورة رقمية عادية  هو حاجة أساسية ان ال NFT  بيكون ليه مالك محدد مسجل في بيانات الNFT  و أي عملية بيع لأي مالك آخر بيتم تسجيلها أيضا و الأهم ان ده بيتم بكل دقة و بتقنية ال Blockchain  (نفس تقنية العملات المشفرة ) اللي يستحيل أو يصعب جدا جدا – إلى الآن -التلاعب بها

طيب ما أنا نفس ال NFT  اللي فيه حد بيشتريه ب 2000 دولار مثلا أنا أقدر أعمل   منه نسخة بكل سهولة و ببلاش .

دي حقيقة فعلاً بس في النهاية اللي اشتراه هو المالك الرسمي ليه و هو الوحيد اللي يقدر يبيعه يعني هو معاه الأصل و الباقي كله نسخ.
 عشان تفهم الموضوع أكثر زي كدة لما حد بيشتري لوحة لفنان معروف أي حد بيقدر يعمل منها نسخة عادي لكن اللوحة الاصلية مع شخص واحد فقط و هي اللي ليها قيمة حقيقية و يقدر يبيعها.

هتقولي أيوة ده عشان فنان معروف فبيبيع اللوحة بأرقام كبيرة لكن الNFT  أي حد ممكن يعمله .
كلامك صح و دي ميزة ال NFT  انه أتاح لأي فنان عايز يكسب من شغله و يحميه من النسخ انه يعرض شغله ك NFT  بس خلي بالك برضه إن مش كل ال NFTs  بتتباع غالية أو بتتباع أصلاً.


و هنا هنتكلم بسرعة عن موضوع القيمة – value

ايه اللي بيحدد قيمة شيء معين ؟ الموضوع بيكون فيه اختلاف كبير من شخص  لآخر و من مجموعة لأخرى و لكن المتفق عليه ان الشئ بتتحدد قيمته بناء على بعض الخصائص مثل :

ندرته  scarcity  – فائدته usefulness  – الشعور الناتج عن شراؤه feelings

و زي ما قولنا الموضوع جدلي بشكل كبير لكن في النهاية بيحصل توافق من مجموعة من الناس على قيمة أنواع معينة من من الأصول Asset class و بالتالي بيكون ليها متوسط أسعار معين و ليها سوق و عرض و طلب و بالتالي ممكن نعتبر شراء النوع ده من الأصول استثمار كمان.

يعني كمثال فيه ناس بتشتري لوحات فنية بملايين الدولارات عشان بتحب الفن و أحيانا كاستثمار ثمنه بيزيد مع الوقت، مثلا تم بيع كارت بيسبول ورقي ممضي من أحد اللاعبين القدامى ب 3 مليون دولار.

Baseball Card worth 3 M Dollars



السوق الخاص بالمقتنيات و القطع الفنية سوق مغري جداً و بيتم ضخ أموال طائلة فيه، و كان فيه محاولات كثير لتطبيق نفس الفكرة على المقتنيات الرقمية زي الصورر و اللوحات الديجيتال لكن كانت كلها بتفشل بسبب مشكلتين أولهم سهولة النسخ duplication  و الثانية إمكانية البيع المتكرر لنفس الأصل Double selling

و المشكلتين دول تم حلهم تماما في ال NFT  باستخدام تقنية ال Blockchain  زي  ما ذكرنا


هل ال NFT  كلها صور رقمية فقط ؟

لأ ده الشكل الأكثر شيوعاً ليها، لكن تطبيقات الNFT  أكثر بكتير سواء لو أشكال أخرى للأصول الرقمية زي التغريدات مثلا Tweets   – مؤسس تويتر باع أول تغريدة ليه على تويتر في شكل  NFT بسعر 3  مليون دولار  و هنا ال NFT  بتبقى أقرب لإنك بتشتري نسخة موقعة من شخص مشهور زي انك تخليه يوقع على تي شيرت أو كورة قدم بس هنا بيوقع على التغريدة بتاعته و بيخليها ملكك و تقدر تبيعها للمهتمين باقتناء الأشياء المميزة أو المختلفة.

1st Tweet Sold for 3 M Dollars

و أيضا ممكن استخدام ال NFT  كضمان لملكية ممتلكات في العالم الواقعي، يعني ممكن تمتلك NFT  يمثّل قيمة 50% من عقار أو شركة.
طيب ليه بنستخدم ال NFT  ما أنا ممكن أعمل عقد عادي، نرجع تاني لفكرة اعتماد ال NFT  على تقنية ال Blockchain  الصعب اختراقها و بالتالي ال NFT  بيكون مضمون أكثر لضمان حقوق المالك و لتوضيح كل المعاملات اللي هتحصل على الملكية.


ايه التقنية المعتمدة عليها الNFT 

ال NFT  معتمدة على ال Ethereum ايثريوم و هي عملة مشفرة تم تداولها من 2015 و تعتمد على نفس التقنية المستخدمة في البيتكوين Bitcoin  و هي ال BlockChain  أو ال Distributed ledger system مع وجود بعض الإختلافات

طيب أعمل ايه عشان أبدأ أبيع أو أشتري NFT 
الموضوع بسيط بس محتاج ميزانية سواء هتبيع أو تشتري

1-هتحتاج تعمل محفظة تدعم الإيثريوم Ethereum wallet  زي MetaMask Wallet

2-هتشتري ether  (عملة رقمية) ممكن ببطاقة الائتمان عادي

3- هتدخل على أي platform  لبيع و شراء ال NFTs  زي opensea
بس كدة الموضوع بسيط.

 لكن أنا عن نفسي لا أنصح بالبيع أو الشراء إلا بهدف التجربة فقط و بمبلغ مستعد لخسارته  أما لو عايز تستخدمه كاستثمار فالموضوع محتاج لسة بحث و دراسة طويلة.
هخوفك شوية عشان الموضوع شكله عجبك

فاكرين التويتة اللي اتباعت ب 3 مليون دولار، الراجل اللي اشتراها عرضها للبيع ب 48 مليون دولار لكن في النهاية أعلى عرض سعر وصله كان 280 دولار -أيوة 280 من غير ألف حتى – و طبعا رفض العرض و البيع لم يتم، بس واضح كدة انه خلاص اشترى التروماي 😊



مخاطر و تحديات ال NFTs

اتفقنا ان ال Blockchain  صعب اختراقها و آمنة الى حد كبير و لكن زي أي تكنولوجيا جديدة لسة فيها جوانب غير مكتشفة مما يجعل انهيارها غير مستبعد أيضاً ولو ده حصل كل الNFTs  هتختفي معاها و عشان كدة لسة فيه جدل كبير على التقنية  بجانب مخاوف من استخدامهم في أنشطة غير شرعية لعدم وجود رقابة مركزية عليها  و اعتراضات لأنها تعتمد على العملات المشفرة اللي بتستهلك جزء كبير من الطاقة في عمليات فك التشفير و ده غير طبعا موضوع تباين الأسعار و صعوبة تحديد القيمة الفعلية لل NFT  زي مثال التويتة اللي ذكرناه سابقاً. و فعلا حصل هبوط مفاجئ للمبيعات و لقيمة الNFTs المتاحة للتداول في شهر يونيو ٢٠٢٢ و ربما ينذر بانتهاء مبكر لعصر ال NFTs.


مستقبل ال NFTs

من المتوقع استخدام ال NFTs  في تطبيقات أخرى بجانب استخدامها كأصول رقمية، و من أهم الاستخدامات انها هتكون كبديل لشهادات الضمان و الجودة للمنتجات الأصلية لضمان عدم نسخها و تقليدها، يعني لو هتشتري ساعة أصلية بيكون معاها NFT  الخاص بيها عليه كل بياناتها و هنا اللي بيبيع ساعة تقليد مش هيعرف ينسخ ال NFT  نهائي.


ممكن شرح أكثر لتقنية ال Blockchain  عشان أفهم أكثر ؟ يعني ايه Blockchain

هنشرح تقنية الblockchain   بشكل مبسط في مقال منفصل
و لكن دلوقتي يكفيك تعرف انها عبارة عن كود برمجي programming code بيشتغل كحافظ للسجلات والبيانات و المعاملات في شكل كتل Blocks  و كل معاملة أو مجموعة معاملات بيتم وضعها في Block  جديد لتكوين سلسة متصلة chain المميز في السلسلة دي إن وضع أي Block  جديد  بيعتمد على التشفير Cryptography  بعمليات حسابية معقدة و يستحيل إزالة أي Block  من السلسلة بعد اضافتها ,  و كل block مرتبطة باللي قبلها و اللي بعدها و بالتالي أي بيانات أو معاملات مسجلة في الBlockchain  بتكون حقيقية و مضمونة و صعب جدا التلاعب فيها، عشان كدة لما بنحط بيانات مالكي ال NFT   مثلا في ال Blockchain  صعب جدا حد يغيرها أو يتلاعب فيها إلا لو باعها و تم إضافة block  جديد فيها بيانات المالك الجديد.


هنشرح في المقال القادم ان شاء الله تفاصيل ال Blockchain  و ال Cryptocurrency

بس محتاج أعرف المعلومات اللي ذكرناها عن ال NFT  كانت واضحة و نكمل كلامنا عن الموضوع و لا كفاية كدة ؟


أمثلة لأغلى ال NFTs

Bored Abes Collection – Average 3 Million dollars per NFT

NFT

CyberPunk Collection: one of them sold for 23 Million dollars

CryptoPunks NFT

شركات اماراتية بدأت في الدخول مجال الأصول غير قابلة للإستبدال

유료 vpn 추천