fbpx

ثلاثة أسئلة لتواجد مميز للبراند على السوشيال ميديا ؟

https://casinomoneyboom.info/slots/mermaids-millions-slots/

3 أسئلة لتواجد مميز لل Brand على السوشيال ميديا ؟

انت متواجد ليه على السوشيال ميديا ؟
بنتكلم على الBrands عموما سواء كان منتج أو خدمة أو شخص أو غيره.
بشكل عام أي Brand متواجد عشان يتواصل أكثر مع عملائه و عملائه المحتملين و معجبيه بهدف الانتشار و التواصل و زيادة الولاء و في النهاية خلق قيمة مميزة للBrand و كنتيجة لذلك زيادة الأرباح.

طيب ليه الناس بتتابعك ؟
جزء عشان هما عملاء ليك أو عارفينك فعليا من خلال أي Offline Channel و عنده رغبة في التواصل معاك أكثر، أو مكانش يعرفك و عرفك من خلال السوشيال ميديا و عجبه أي حاجة من اللي بتقدمها و عنده استعداد للتواصل أكثر.
السؤالين دول سهلين الى حد ما أو خلاص معروف اجابتهم.
بس السؤال الأهم :

أقدم للمتابعين محتوى شكله ايه ؟
السؤال ده مهم جدا، بشكل عام نتفق ان لازم يكون الهدف الأساسي لوجودك هو توصيل قيمة حقيقية Delivering Value ، بس عشان نكون واقعيين و عشان القيمة تكتمل انت محتاج تستفيد برضه يعني الموضوع فعلياً هو
Exchanging values (Win Win situation)
يعني باختصار انت محتاج تقدم حاجات تفيد المتابعين، و نتيجة لذلك هتستفيد بالتبعية و هتقدر تبيع في النهاية، المشكلة كلها في تحقيق التوازن بين الاثنين بدون ما حاجة تطغى على الثانية.


نبدأ الأول بشوية توجيهات تساعدك في تقديم محتوى مفيد و يقدم قيمة :
Why you share Content with your followers?
How do you deliver Value ?
في 5 أشكال لتقديم قيمة للمتابعين :

1-Saving time – انك توفَرله وقت
• by providing a single, up-to-date source
عن طريق ابلاغه بأي تحديثات جديدة، ويكون فيه مكان واحد يقدر يلاقي فيه أي معلومة محتاجها بخصوص ال Brand

2-Learning- تقدمله معلومات مفيدة
• increasing knowledge and solving day-to-day problems
تقدمله معلومات مهمة تفيده بشكل عام مش بس معلومات خاصة بمنتجك أو خدمتك ، و برضه تسهله الحصول على أي معلومة خاصة بمنتجك أو خدمتك، و لو عنده استفسار أو مشكلة، ممكن توفر خدمة عملاء مباشرة أسرع من التليفون مثلا، ترد على استفساراته

3-Saving money – توفرله أموال
• for instance, through regular, exclusive offers or deals
دائما لازم تشكر متابعينك و تحسسهم بان في فائدة عادت عليهم من متابعتك أونلاين، تعمل عرض مميز و ما تعلنش عنه غير أونلاين مثلا، تختار أي متابع مستمر و تعمله خصم خاص ليه.

4-Entertaining- تقدمله التسلية
•regardless of the brand, social updates can and should be fun for their audiences
هنا جزء مهم، و هو انك لازم تقدم حاجة مسلية للمتابعين كل فترة، و ما يعرف بال gamification انك تلعب مع المتابعين بمسابقات و ألعاب مسلية و نزوَد كمان انك لازم تضيف محتوى انساني و شخصي شوية برضه،بحيث يتخيل ان ال Brand ده شخص يقدر يتواصل معاه و يضحك و يزعل معاه.

5-Sizzle- إبهارالمتابعين
• adding value to your brand through new ways of engagement and experiences.
الجزء ده ينطبق على كل اللي فات، وهو انك تحاول تبهر المتابعين دائما باستخدام طرق جديدة في تقديم المعلومة أو التسلية أو حتى العروض الخاصة بيك، باستخدام كل أنواع تقديم المحتوى المتاحة، استخدم فيديوهات وصور 360، و Live videos و ال Stories و ال Moments و ال Canvas و أي حاجة مميزة و فيها تفاعل أكثر، ابتكار طرق مميزة و مختلفة لتحسين تجربتهم معاك أونلاين.


دي الخمس أهداف الرئيسية اللي المفروض ان المحتوى بتاعك ينوَع ما بينهم، الفكرة كلها في انك:
أولا تختار ازاي هتطبق كل ده بشكل احترافي و مناسب لل Branding
و ال Brand Image و ال tone of voice و طبعا مع ال Buyer Persona و ال Social Media Platform و غيرها
و ثانيا : ازاي أعمل التوازن بين الأهداف دي و التركيز يبقى على ايه أكثر و طبعا ده بيختلف من ال B2C عن ال B2B و بيختلف من مجال لأخر و على حسب ال Objective و ال platform .
المهم ان; لا تقع في فخ التركيز على البيع فقط بدون اضافة قيمة بشكل ينفر المتابعين و في نفس الوقت أقدر أوصل لهدفي في خلق قيمة متبادلة.
Getting the sell–inform–entertain balance right
Getting the correct balance between using your social media outposts as a sales tool and adding other types of value is key to their success.


🔰كان ممكن أحط مثال لكل هدف من الواقع لBrands ناجحة في مصر و الوطن العربي، لكن أنا عايزكوا انتوا اللي تشاركوا بالأمثلة في التعليقات بس يا ريت تكون لBrands كبيرة و معروفة عشان الافادة تكون أكبر.
.
🔰ان شاء الله هنكمل كلام كثير في موضوع ال Social Media Marketing بشكل عام و ال Content Marketing بشكل خاص في الفترة القادمة، و هنعمل Sizzling بكورس جديد و مختلف في ال Digital Marketing هيتم الاعلان عنه بعد رمضان ان شاء الله.
.

Marketing Course Cairo

Marketing Course Dubai

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *