fbpx

why Debranding | ليه البراند بيحوّل شعاره لشكل أبسط

لاحظنا في الفترة الأخيرة ان شركات عالمية كثيرة بتقوم بتعديل أو تغيير الرمز أو الشعار LOGO  الخاص بيها و تغيير الهوية البصرية للBrand  بالكامل Visual Identity

المشترك في أغلب التغييرات دي إن اللوجو المعدّل بيكون أكثر بساطة و أقل ألواناً و تفاصيلاً .. في الحقيقية بيعلموا Debranding  للبراند، يعني بيلغوا ألوانه و شكله المميز اللي الناس اتعودت عليه

.

طيب ليه الشركات بتعمل كدة

 ? Why Debranding

فيه 3 أسباب

1-أول سبب هو مواكبة العصر و الموضة لإن حالياً البساطة  أو الMinimalism   هي السائدة و ال Trend  في معظم المجالات و خصوصاً الفنية، ملابس أبسط، تصميمات معمارية و ديكور أبسط ، أسلوب حياة أبسط و أسهل و لذلك انعكست فكرة البساطة في تصميمات شعارات البراندات و الهوية البصرية الخاصة بها لتعكس التطور و مواكبة العصر.

2-سبب أكثر اقناعاً لأنه عملي أكثر، وهو إن البساطة في التصميم دون وجود أي عمق أو تظليلات أو تداخل ألوان يجعل الشعار يحافظ على شكله و هويته عند تصغيره بشكل كبير ليناسب شاشات الموبايل الصغيرة نسبياً وهي أكثر وسيط يظهر عليه شعار الشركة حاليا سواء خلال السوشيال ميديا أو المواقع الإلكترونية.

3-السبب الثالث مرتبط بالسبب الأول و هو ان الشركات بتقلد بعض بغض النظر في سبب مهم لتبسيط الشعار أو لأ ، كمثال شوف اللوجوهات الخاصة بأكبر براندات الملابس هتلاقيها كلها عبارة عن اسم البراند فقط و أغلبها باللون الأسود و نفس خط الكتابة.

السؤال المهم .. هل ال debranding  في مصلحة ال brand  فعلاً ؟

الحقيقة أنا شايف ان المبالغة في تبسيط اللوجو و خصوصا لو تم تغيير الألوان بتضر البراند بشكل كبير، و في مثال واضح للموضوع ده من شركة تروبيكانا اتكلمنا عليه قبل كدة كمثال لأخطاء في ال branding و سبب خسائر كبيرة و ده لإن محبي البراند بيكونوا ارتبطوا عاطفياً بالشكل القديم و الألوان القديمة و بيتضايقوا من التغيير خصوصاً لو تغيير كبير.

  والكلام تكرّر مع العديد من ال brands  عند إعلانها عن تغيير هويتها بنلاقي تعليقات كثيرة معترضة أكثر من اللي مبسوطة بالتغيير.

 يعني الخلاصة مفيش مشكلة في التغيير و التبسيط بس الأفضل يكون مدروس و يحافظ على الهوية قدر الإمكان منعاً لحدوث مفاجآت كبيرة.

انت كعميل رأيك ايه ؟
유료 vpn 추천