fbpx

ليه كوكاكولا اشترت كوستا | Coca cola Business Strategy

Coca cola Business Strategy

▪️في يناير 2019 ، أعلنت كوكاكولا عن استحواذها على سلسلة محلات كوستا Costa في صفقة قيمتها 5 مليار دولار و تعتبرأكبر صفقة استحواذية في مجال صناعة القهوة.
خبر عادي نسبيا، شركة كبيرة اشترت شركة متوسطة بهدف النمو أكثر و تنويع ال Product Portfolio الخاص بيها، بس الحقيقية ان الموضوع مش عادي و فيه تخطيط طويل المدى من كوكاكولا، طيب تعالوا نشوف الموضوع من الأول.
.
▪️طبعا شركة كوكاكولا غنية عن التعريف، بس ممكن مش كثير يعرفوا انها بدأت منذ عام 1886 و كشركة تم انشائها 1892 و كانت من أول الشركات اللي سجلت علامتها التجارية و من أول الشركات اللي طبًقت الMarketing و ال Branding بمعناه الحديث.

Coca Cola Vs. Pepsi

▪️ و عشان معظمنا فاكر ان كوكاكولا و بيبسي متقاربين جدا في قيمة البراند، الحقيقة ان ده مش حقيقي و كوكاكولا بتتفوق كثيرا على بيبسي :
طبقاَ ل Forbes
🥤كوكاكولا – سادس براند عالميا من حيث القيمة – قيمة البراند تقدر ب 59 مليار دولار
🥤بيبسي -رقم 29 عالميا -قيمة البراند تقدر ب 18.9 مليار دولار
لكن بسبب ذكاء بيبسي التسويقي فالعميل مش بيقدر يحس بالفرق عالميا بل عربيا أغلبنا يعتقد أن بيبسي أعلى قيمة، لكن في بلد زي أمريكا الموضوع بيبقى واضح جدا.
و لو بصينا حتى على انتشار الكلمتين عالميا على Google Trends في اخر 15 سنة هنلاقي تفوق واضح لكوكاكولا.

Google Trend from 2004 till 2019

لكن بيبسيكو Pepsico بتتفوق في المبيعات كشركة بسبب تنوع منتجاتها.

▪️بيبسي عندها تنويع أكثر في منتجاتها حيث أنها تمتلك مجموعة من ال Brands بعيدا عن المشروبات Beverages زي لايزLay’s و دوريتوس Doritos و شيتوس.
لكن كوكاكولا تركيزها الأساسي في مجال المشروبات فقط و ما له علاقة مباشرة ليه زي تصنيع الزجاجات، لدرجة أن بعض الاحصائيات تؤكد ان كوكاكولا تمتلك أكثر من نصف المشروبات المعبئة في زجاجات Bottled Beverages في العالم بمختلف أنواعها.

Coca Cola Portfolio

طيب ايه أكبر مشكلة بتواجه كوكاكولا ؟

▪️أكبر مشكلة إن منتجاتها الأساسية زي مشروبات
Cocacola-Coke Zero – Diet Coke – Fanta – Sprite
بتعاني من انخفاض الاستهلاك وأصبحت حبيسة لمرحلة النضج Maturity Phase بل بدأت في مرحلة الانحدار Decline Phase وده مش لوجود عيب خاص بكوكاكولا و لكن ده بسبب ان المستهلكين أصبحوا أكثر وعيا و اتجهوا إلى خيارات صحية أكثر زي العصائر و الشاي و القهوة و المياه العادية و الفوارة.
▪️و ده بيفسر ليه شركة كوكاكاولا بدات في التركيز على المياه المعدنية Dasani و العصائر و مشروبات الطاقة و القهوة و الشاي الباردة الجاهزة للشرب
RTD (Ready to Drink Coffee & Tea)
كمحاولة لتعويض انخفاض المبيعات من مشروباتها التقليدية، بس كل ده لسة مش كافي لتعويض المزيد من الانخفاض المتوقع مستقبلاً.
▪️و لذلك بدأت كوكاولا في البحث عن سوق أكثر نموا للاستثمار فيه بشكل قوي و من هنا وجدت أن ال Coffee Market من الأسواق صاحبة النمو الثابت حوالي 6% سنويا و ده رقم جيد جدا، مع الأخذ في الاعتبار إن استهلاك القهوة في تزايد بشكل عام و ساهم في ذلك انتشار الدراسات عن أنه مشروب صحي و مفيد.

Product Life Cycle
Coca cola Revenue
America’s Beverages of Choice

ووجدت الحل في شراء Costa Coffee من مالكيها شركة Whitebread
و شراء كوستا ليه العديد من المزايا بالأضافة لميزة السوق الأكثر نموا، حيث تنوي كوكاكولا أن تستغل شبكة الفروع الكبيرة لكوستا حوالي 4000 محل، لبيع منتجات كوكاكولا الأخرى، و أيضا استغلال شبكة توزيع كوكاكولا القوية في كل العالم لتحقيق انتشار أكثر لكوستا سواء كفروع أو Vending Machines بشكل أكبر و في دول أكثر و ده أعلنته فعلا.

Costa Vending Machine

أيضا تستغل مصانعها في انتاج أول مشروب قهوة جاهز للشرب من Costa على غرار منتجات ستاربكس، و ده أيضا تم الاعلان عنه.
📌كل ده هيساعد شركة كوكاكولا ككل في تحقيق نمو Growth و يحافظ على مبيعاتها في حالة استمرار منتجاتها الأساسية في الانحدار في السنوات القادمة كما هو متوقع.

coca cola products Share

📌نستفيد من كوكاكولا إنها بتفهم المستهلك محتاج ايه وتدرس تغيرات سلوكه Consumer Behavior و تقوم بتعديل منتجاتها و ما تقدمه بناء على ما يريده المستهلك و لا تحاول العناد أو محاولة إرغام المستهلك على منتجاتها التقليدية بل هي اللي تتأقلم على متطلباته و تحقق ربح أيضا لأن المستهلك هو الأساس و ده هو مفهوم التسويق باختصار، وللأسف مش كل الشركات بتعمل ده و لنا عِبرة في نوكيا و بلاكبيري و كوداك.
📌السؤال المهم تفتكر كوستا مع كوكاكولا هتقدر تنافس ستاربكس بقوة ؟

Marketing Course Cairo

Coca Cola & Costa Coffee

اتعلم تسويق من كيت كات و شرح أكثر لدورة حياة المنتج

اتعلم تسويق من ماكدونالدز وازاي استجابت للتغير في سلوك المستهلك

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *