fbpx

Happy Meal for Adults | اتعلم تسويق من ماكدونالدز

Happy Meal for Adults | اتعلم تسويق من ماكدونالدز

🔰 في سنة 2002 مبيعات ماكدونالدز اتأثرت بشكل لافت للنظر و ابتدت تخسر من ال Market Share بتاعها لأول مرة منذ بدايتها .
.
🔰فبدأت تعمل تحليل للموقف و دراسة متأنية للأسباب اللي ادت لكدة .. و كانت نتائج البحث ان الناس اتجهت للوجبات الصحية اكثر و كان اكثر من مطعم جديد بدأوا في الاتجاه ده و المستهلكين ابتدوا يتجهوا ليهم مع تزايد موضوع الوعي بالصحة و السمنة اللي منتشرة بشكل كبير جدا في امريكا لدرجة ان بعض المستهلكين رفعوا دعاوي قضائية على ماكدونالدز انها سبب اصابتهم بالسمنة .
.
🔰و لذلك و نتيجة لتغير سلوك المستهلكين و اتجاهاتهم ابتدت ماكدونالدز تتغير عشان تواكب التغيير ده .. و بدأت سلسلة من التغييرات في الخدمة و طبيعة المنتجات المقدمة و معاها حملات دعائية لنقل التغيير ده للمستهلكين .
.
🔰و كان نتيجة لذلك انها في سنة 2004 طوّرت وجبة جديدة صحية تماما مكونة من سلطة و زجاجة مياه و كمان معاها Stepometer لعدّ الخطوات . و كان اسمها
” Go Active ! Happy Meal “

و مع اصدار الوجبة الجديدة دي بدأت ماكدونالدز في تطوير العديد من المنتجات الصحية زي السلطات بانواعها المختلفة و منتجات البان منزوعة الدسم و خلافه.. لدرجة ان ماكدونالدز حاليا تعتبر من اكبر بائعي للسلطات في العالم !!

تسويق ماكدونالدز

🔝الخلاصة .. لازم تدرس تغيّر ال Environment من حواليك و تطّور نفسك لتواكب التغيير وخصوصا التغيرات في سلوك المستهلك و معتقداته و أسلوب حياته Values, Attitudes & Lifestyle..و ده سر نجاح الشركات الكبيرة.

اعرف أكثر عن الاستراتيجيات التسويقية لماكدونالدز

 

Marketing Courses

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *