fbpx

ازاي تعمل Rebranding ?

🍩 ازاي تعمل Rebranding صح ؟
.
📝النهاردة الصبح جالي Notification إن صفحة Dunkin’ Donuts مصر اتغيرت إلى Dunkin فقط و ده فكّرني بموضوع ال Rebranding بتاعه اللي بدأ من 2018.

🍩لو اتكلمنا على Dunkin Donuts تسويقيا هي عملت ال Rebranding بشكل صح و محترف جداً و بخطوات محسوبة و السبب الرئيسي انه عايز يغيّر ال Perception عنه من انه مجرد مقدم للدوناتس من 1973 إلى إنه كمان مقدم للقهوة بشكل أساسي و منتجات أخرى.

🍩 و على فكرة رغم انه غير اللوجو في 2018 إلا إن فكرة التحول لاسم Dunkin بدأت من فترة بالتدريج يعني مثلا من ١١ سنة كان الشعار الخاص بيهم في أمريكا :
‘America runs on Dunkin”

— not Dunkin’ Donuts; Dunkin’

و عملوا أبحاث و استقصاءات كثير قبل التغيير النهائي و الرسمي في اللوجو و الاسم عشان يشوفوا تأثير التغيير على العملاء ووجدوا ان التأثير السلبي هيكون محدود.
هنتكلم عن فكرة ال Rebranding عموما و أسبابها و خطواتها مفصّل مرة تانية، لكن دلوقتي حابب أتكلّم عن الموضوع كمستهلك و عميل.
.
🍩في رأيي ان الموضوع مش هيكون ليه مردود سلبي و لكن اعتقد برضه مفيش مردود إيجابي واضح، يعني أي مقارنة بينه و بين Starbucks مثلا في القهوة المفضلة هتكون في صالح Starbucks لإنه خلاص ثبت صورته في ذهن العملاء و ربطها بالقهوة و كمان ممكن يخسر أفضليته أمام منافسيه من مقدمي الدوناتس زي Krispy Kreme .
.
📌في النهاية رغم اني متأكد ان القرار مدروس كويس و هيكون مفيد على المدى الطويل كتوجه عام لدانكن، بس اعتقد انه كان ممكن يتأخر شوية في البلاد اللي لسة فاتح فيها مؤخرا زي مصر من 2015 لإنه مرتبط مع عملائه اكثر بالدوناتس و خصوصا عملائه الأطفال، و انا حاسس اني كتبت كل الكلام ده عشان بنتي كانت بتقول عليه Uncle Donuts 😃 و كان عاجبني الاسم.
و على فكرة انا عميل منتظم جدا لدانكن دونتس و بحب كل منتجاته إلا القهوة بكل انواعها.
.
📌رأيك Dunkin ممكن ينافس Starbucks في مصر كمقدم افضل للقهوة ؟

ممكن تقرأ مقال يعني ايه Branding من هنا :
https://tamersalah.com/branding

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *