fbpx

يعني ايه Digital Marketing ?

الDigital Marketing من أهم المجالات حالياً و من الأكثر نمواً و من المتوقع زيادة النمو بشكل كبير على الأقل في ال 5 سنين اللي جاية.

طيب في البداية ايه علاقة ال Digital Marketing بالTraditional Marketing و كيفية وضع الخطة الخاصة بيهم و مين بيجي الأول.
مع ان الموضوع واضح لناس كثير بس نعمل تذكرة سريعة :

التسويق بشكل عام نقدر نختصر مهامه الأساسية في المزيج التسويقي أو ال MARKETING MIX ال 8P’s و أهمهم ال 4P’s
Product – Price – Place – Promotion
يهمنا هنا الترويج – Promotion و هو المختص بالتواصل مع العملاء Communication و عشان كدة ليها اسم تاني IMC
Integrated Marketing Communications
بتشمل :
1 الإعلان – Advertising
بتشمل كل الأعلان الأذاعي Broadcast سواء من خلال التلفزيون أو الراديو و اعلانات الطرق Billboards و الاعلانات المطبوعة في الجرائد و المجلات.
2البيع الشخصي – Personal Selling
البيع من خلال الاتصال الشخصي عن طريق مندوب المبيعات.
3العروض و الخصومات- Sales Promotion
4العلاقات العامة -Public Relation PR
تشمل العلاقات مع وسائل الاعلام و الشخصيات العامة – المؤتمرات و المعارض – الدعم لفعالية أو مؤسسة أو كيان أو نادي الخ Sponsorship – المسئولية المجتمعية للشركات CSR .
5التسويق المباشر – Direct Marketing
و يشمل التسويق من خلال التليفون – Telemarketing
التسويق من خلال البريد – Mail Marketing – زي أوريفلام كدة زمان.
التسويق الالكتروني – E- Marketing or Digital Marketing

أخيراً وصلنا للDigital Marketing و مش محتاجين نقول انك مش بتوصل مرحلة ال 4P’s أصلاً في ال Marketing Plan غير بعد خطوات تانية مهمة ممكن تشوفها بالتفصيل من مقال ازاي تعمل Marketing Plan على الموقع.

ندخل في الموضوع بعد المقدمة الطويلة بس كانت مهمة عشان انت ماينفعش تعمل Digital Marketing Plan لوحدها كدة من غير ما تكون متسقة مع ال Marketing Plan و مع باقي ال Marketing Communications


يعني ايه Digital Marketing ؟

مبدئيا الDigital Marketing و ال E- Marketing هم نفس المسمى و بيعبروا عن نفس الحاجة بالظبط، بالعربي حتى ده معناه تسويق رقمي و ده تسويق الكتروني، بدون الدخول في تفاصيل كثير هو فيه فرق تقني بين كلمة Digital و كلمة Electronic لكن فعليا السائد انهم بيستخدموا كمسمى واحد.
و في جزء التسويق اللي يخصنا هو الأحدث و الأكثر شيوعا دلوقتي كاستخدام هو مسمى Digital Marketing

طيب الموضوع من الأول، عندنا حاجة اسمها E Business
و ده شرح بسيط ليه :
E-business has a broader perspective involving the automation of all the business processes in the value chain – from procurement or purchasing of raw materials, to production, stock holding, distribution and logistics, sales and marketing, after sales, invoicing, debt collection and more.

يعني ال E- Business كمسمى هو محاولة تنظيم كل ال Business Processes بشكل آلي من أول المشتريات و ادارة المخزون و التصنيع و التوزيع و اللوجيستيات لحد التوظيف و البيع و التسويق و ما بعد البيع.
و من هنا ظهر مسميات زي ال E-Recruitmnet, E-Procurement, E-Banking, E-Commerce, E-Marketing, E-CRM & More

اللي يخصنا منهم دلوقتي ال E- Commerce و ال E-Marketing
الأكيد و اللي وصلنا ليه مع بعض دلوقتي ان الاثنين جزء من ال E- Business و تحت مظلته.
ال E- Commerce بتشمل جزء الtransaction أو التحويلات البيعية و البيع أونلاين زي ال Online Shopping و ال E banking .
ال E-Marketing و بيشمل التسويق من خلال استخدام الوسائل الالكترونية أو الرقمية زي ما اتفقنا .
هنا بقى في ناس بتعتبر ان ال E- Marketing جزء من ال E-Commerce و ناس بتعتبر العكس و الأكثرية بيعتبروهم متداخلين بشكل كبير بحيث يصعب فصلهم و يصعب تحديد مين أكثر شمولاً.


أخيرا وصلنا لل E-Marketing أو الاسم الأكثر شيوعا ليه ال Digital Marketing ؟

ال Digital Marketing هو مسمى شامل و عام بيشمل التسويق من خلال أي جهاز رقمي( مش شرط يكون متصل بالانترنت) يعني ممكن نعتبر ال SMS و ال Digital Billboards و الE books و غيرهم .

Digital Marketing
و من أهم أقسامه ال Online Marketing أو ال Internet Marketing و ده اللي مرتبط بوجود الانترنت و هو ده اللي فيه الشغل الكثير و الكلام الكبير.
ال Online Marketing ناس كثير بتقصره على السوشيال ميديا و على الفيسبوك و اعلانات الفيسبوك في حين ان الفيسبوك ما هو إلا أداة تطبيقية من ضمن الأدوات و القنوات بيشمل قنوات كثيرة و مهمة من أهمها :

1- SMM – Social Media Marketing
التسويق من خلال وسائل التواصل الاجتماعي :
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinetrest & Youtube .. Etc
, و أيضاً يشمل الوسائل الأقدم قليلاً للتواصل الاجتماعي :
Internet forums, weblogs, social blogs, microblogging, wikis,podcasts
أهم ما يميز النوع ده هو انه بيعتمد على ال Permission Marketing و ال
Inbound Marketing
انك بتسوَق للعميل بإذنه و باختياره و سهل جدا انه يمنع اعلاناتك من الظهور عنده، و تاني حاجة انه بيعتمد على اشراك العميل أو المتلقي معاك في قصص مرتبطة بالمنتج أو الخدمة فيساعدك هو كمان في الدعاية للمنتج و المشاركة برأيه و محتواه الخاص.

2-SEM – Search Engine Marketing
التسويق من خلال محركات البحث
قناة تانية مهمة جدا للترويج للموقع الخاص بك أوحسابات التواصل الاجتماعي أو تطبيقات الموبايل من خلال اظهارها بشكل أفضل على محركات البحث و بتشمل طريقتين أساسيتين
SEO – Search Engine Optimization
تهيئة محركات البحث
و هنا انت بتساعد محرك البحث في انه يوصل لموقعك بسرعة و بشكل سهل و بتشجعه انه يضعه في الصفحات الأولى لنتائج البحث بشكل Organic – مجاني و غير مدفوع – لما المستخدم يبحث عن كلمات دلالية معينة.
طيب انت بتوصل لده ازاي، موضوع مش صعب بس بيحتاج خطة و خطوات معينة بيتم تطبيقها على الموقع نفسه من حيث التصميم و التنظيم و شكل الكتابة و خطوات أخرى خارج الموقع للمساعدة على انتشاره.
On Page and Off Page Optimization
الطريقة الثانية
PPC – Pay Per Click
الدفع مقابل النقرة
هنا لو معندكش وقت أو مش عايز تبذل مجهود كبير لل SEO فمحركات البحث بتتيحلك الفرصة انك تعمل اعلان مدفوع عشان موقعك يظهر في الصفحة الأولى و تدفع مقابل كل نقرة على اللينك و مقابل عدد المشاهدات.
و ده بيتم مثلاً على جوجل من خلال
Google Ads – Search Network

3Email Marketing
التسويق من خلال البريد الالكتروني
من أقدم الطرق في التسويق الالكتروني و مازالت تستخدم لأنها من أرخص الأنواع و ليها مزايا مثل ال Customization و ال Personalization لكل شخص و انك تتابع الاستجابة بتاعت كل متلق بشكل واضح، و لكن عيوبه نسبة الاستجاية قليلة و ان بعض الشركات بتستخدمها بشكل خاطئ و عشوائي .

4-Interactive Advertising
الاعلانات التفاعلية سواء باستخدام الصور أو الفيديو
Banner Ads Or Video Ads
و أشهرهم من خلال Google Ads – Google Display Network
أو Facebook Ads- Facebook Audience Network
زي الاعلانات اللي بتظهرلك على المواقع و تطبيقات الموبايل المختلفة و على يوتيوب سواء صور أو فيديو و يقدر العميل يتفاعل مع الاعلان لاتخاذ Action معين.

5Online PR
العلاقات العامة بس على الانترنت المرة دي و تشمل التسويق غير المباشر من خلال المؤثرين Influencers Marketing و من خلال المواقع الهامة و ال Media Sites

6Mobile Marketing
رغم ان مش محتاج نذكره كنوع منفصل لأن كل اللي فات ده بنسبة 90% بقى يطبًق من خلال الموبايل أكثر و لكن هنا برضه بيبقى التركيز أكثر على التسويق من خلال تطبيقات الموبايل و تهيئة موقعك لسهولة الاستخدام من خلال المويايل، و استغلال مزايا الموبايل زي الموقع GPS و امكانية الاتصال مباِشرة.

7Affliate Marketing
التسويق بالعمولة، و الموضوع ده مهم و فيه مفاهيم خاطئة كثيرة و وممارسات خاطئة أكثر لكنه مجال جميل و مربح لما يتم تطبيقه صح.
و هو باختصار زي فكرة الوسيط أو السمسار بس أونلاين، يعني لو عندك منتج أو خدمة بتخلي حد يساعدك في التسويق ليه مقابل انه يأخد عمولة محددة سواء مقابل البيع أو مقابل Leads أو Applications مثلاً و العكس انك تطلب من حد انك تسوق منتجه و ليك نسبة من كل عملية بيع.
يعني انت ممكن تشترك في سوق دوت كوم كمسوق بالعمولة و هيتيح ليك انك توق بعض المنتجات بتاعته من خلال موقعك أو صفحتك و أي عميل هيشتري من خلال صفحتك ليك نسبة محددة .
لسة مش واضحة …طيب أنا دلوقتي ممكن أقول اللي حابب يشتغل معايا كمسوق بالعمولة لكورس الديجيتال ماركتنج –  DigitalX  أو كورس أساسيات التسويق   4X4 Marketing
هعمل لينك مخصوص لكل مسوق و هو يقوم بنشره و الترويج ليه بطريقته الخاصة و أي عميل فعلي يشترك في الكورس من خلاله هيبقى ليه نسبة عمولة 20% مثلاً هو ده ال Affiliate Marketing باختصار.
Digital Marketing


تقدروا تلاحظوا ان قنوات التسويق الالكتروني تعتبر إعادة لنفس قنوات الترويج العادية ال traditional بس بشكل متطور و أكثر تأثيرا و سرعة في التنفيذ.
و مهم جداً انك تحاول تعمل تجانس و تكامل في استخدام معظم القنوات الالكترونية دي مش تعتمد على قناة واحدة يعني في الميديا المستخدمة تعتمد على ال POEM
( Paid Owned And Earned Media )

is a framework used in Digital Marketing which includes 3 techniques for better customer engagement and Better Marketing Strategy execution.

يعني ايه ؟
ده اطار عمل لتحسين استراتيجية التسويق الالكتروني للشركات و خصوصا الشركات الصغيرة اللي بتعتمد على الانترنت بشكل أساسي .
فكرة ال POEM الأساسية انه يفكرك ان الموضوع مش انك تعمل موقع او صفحة و تعمل اعلانات مدفوعة و خلاص عشان تجذب العميل و تحافظ عليه .. لازم تجمع بين ال 3 حاجات دول و تطبق نفس الفكرة على كل قنوات التسويق الالكترونية ..نشوفهم مع بعض بسرعة
1-PAID Media :
============
الوسائل الاعلامية المدفوعة
الاعلانات المدفوعة بجميع أشكالها سواء من خلال جوجل أو السوشيال ميديا أو حتى من خلال الinfluencers
.2-Owned Media :
=============
الوسائل الاعلامية المملوكة
و هو ان يكون عندك قنواتك الخاصة بيك من اول موقع و مدونة و حسابات تواصل اجتماعي و موبايل App .
.3-Earned Media :
=============
الوسائل الاعلامية المكتسبة
و دي أهم واحدة فيهم لانها نتيجة للاتنين السابقين و هي مهمة لانها بتيجي من الناس زي اراء و تعليقات العملاء و المتابعين زي ال Reviews و ال Recommendations .. و حتى ال shares و ال Mentions .. كل ده لازم تسعى انك تحققه انك تعمل. Word of mouth و buzz من خلال الناس .. و أكيد ده مش هيحصل الا لو عندك محتوى content جيد و مستوى خدمتك او منتجك جيدين . (او سيئين فيحصل بالعكس )
paied owned media


في تفاصيل اكثر بكثير في كل جزئية بس الخلاصة عشان توصل لل Excellence  لازم تكامل و تداخل و تجانس بين ال 3 بحيث في النهاية تدي نتيجة ممتازة تساعدك في تحقيق اهدافك التسويقية .

ولازمقبل  ما تبدأ تنفذ  يكون عندك Digital Marketing Plan متكاملة و عارف ايه ال OVP Online value Proposition الخاصة بيك و ال Revenue Model بتاعك، و الKing بتاعنا و هو ال Content أو المحتوى اللي هتقدمه و ال Content Marketing Strategy
من أهم العوامل الأساسية لنجاح أي Digital Marketing Campaign اللي هتوصلك لل Digital Marketing Excellence , هنتكلم عن ال Content – المحتوى في مقال منفصل ان شاء الله.

أسف على الإطالة و شكرا لمتابعتك حتى النهاية – تفاصيل كورس ال Digital Marketing القادم في دبي في أبريل 

DigitalX Dubai

Digital Marketing Course

Marketing Course Cairo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *