fbpx

Patagonia Case – Brand Personality أرجوك لا تشتري هذا المنتج !!

Patagonia Case – Brand Personality

خلاص كلنا متفقين ان ربط الBrand بعاطفة معينة و قيّم معينة أصبح شيء أساسي لأي Brand وده اللي هيوطًد العلاقة بين البراند و بين العملاء و يزوًد الBrand Loyalty.
و ده كله جاي من فكرة انك في الأخر بتتعامل مع أشخاص و بالتالي أكثر حاجة بتأثر عليهم هي ال Emotions & Values يعني باختصار ال Brands حاليا بتتجه انها تكون
More Human-Centric
.
🙋‍♂️من هنا جت فكرة ان احنا نعملPersonability لل Brand و لازم يبقى ليه Personality ، يعني نشخصًن البراند عشان ده هيخليه أقرب للعملاء كصديق ليهم.
بس ده مش كلام، يعني بجانب اختيار الشخصية المناسبة للبراند بتاعي Brand Personality و اللي لازم تكون متوافقة مع شخصية العملاء بتوعي- هنتكلم عن أمثلة كثير شيقة في الجزء ده في بوست قادم- لازم كمان البراند يبدأ يتعامل كشخص و ده معناه انه أكيد مش كامل و فيه عيوب و انه ممكن يغلط، و من الطبيعي انه يتكلم عن عيوبه أو أخطاءه لما تحصل.
.
و من أحلى الأمثلة في الموضوع ده اللي بتعمله شركة Patagonia المتخصصة في صناعة ملابس رياضات التسلق على الجبال و الجليد، هي اختارت ان يكون من أهم مهماتها
كشركة انها تحافظ على البيئة بكل الطرق الممكنة Environmental Sustainability
طيب شركات كثير بتقول كدة، لكن Patagonia عملت الموضوع بشكل مختلف، هي مش بس بتحاول تعمل منتجات صديقة للبيئة و مبادرات لحماية البيئة و التقليل من التلوَث و غيره زي كل الشركات، هي بدأت بنفسها و عملت موقع اسمه Footprint Chronicles
وفيه تقدر تعرف كل منتج بتقدمه الشركة بيتصنع ازاي من البداية خالص و كل مراحل تصنيعه و المواد المستخدمة و ايه الكويس فيه و الجميل بقى بيوضح بشكل صريح ايه الوحش فيه و مضر للبيئة ازاي، يعني بيعطي كل الحقائق و يسيبلك حرية الاختيار.
.

كل ده جميل بس هم موقفوش عند كدة، في سنة 2011 عملوا حملة دعائية كبيرة و كان شعارها
Don’t buy this Jacket
و بيوضحوا فيها انك ماتشتريش أي جاكت حتى لو من شركتنا لو مش محتاجه، لأنه بيضر البيئة في أثناء تصنيعه و بيستهلك من مواردها ففكَر قبل ما تشتري .
الحملة دي عملت جدل واسع جدا وقت نزولها، بعض الناس شافت انها هتأثر على مبيعاتهم بالسلب و بعض الناس شاف انها خطوة ايجابية جريئة و مميزة منهم و انها بشكل غير مباشر بتأكد ان منتجاتهم ممتازة ومعمَرة لفترة طويلة Durable فلا داعي لشراء الجديد و تأكيدا للفكرة عملوا منصة Worn Wearعلى موقعهم تعمل كوسيط لتبادل و بيع الملابس المستعملة بين عملائها.
.

طيب النتيجة الفعلية ايه، ان Patagonia مبيعاتها من 2011 لدلوقتي في نمو طبيعي لم تتأثر و ده على مستوى المبيعات. أما على مستوىBrand image & Personality فخلاص أثبتت نفسها كبراند Sincere مخلص و صريح مع عملائه و مهتم فعليا بالبيئة و بيحاول الحفاظ عليها قدر الامكان و منتجاته ذات جودة عالية و معمًرة و ده أصبح مبرِر لأسعار منتجاتها المرتفعة نسبياً ومازالت مستمرة في توجهها و في 2016 أعلنت تبرعها بكامل ايرادات الBlackFriday لمنظمات حماية البيئة.
.
📌السؤال هنا هل تقدر تعمل كدة مع شركتك و ال Brand الخاص بيك حتى لو شركة صغيرة، أكيد طبعا و لو على مستوى أصغر و هنتناقش في ده في التعليقات.

لو مهتم بالتسويق شوف أحدث تجميعة مقالات لكل المهتمين بال Marketing

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *